Yapay zeki

July 4, 2007 at 6:44 am 24 comments

Ceyda: Merhaba zeynep, size nasıl yardım edebilirim?  
Başlıklar için konu yazabilir ya da soru sormaya başlayabilirsiniz.  
zeynep: Botego nedir?  
Ceyda: Botego, 7 gün, 24 saat çalışan, firmanızın müşterilerine canlı bir operatörmüş gibi hizmet veren, sürekli öğrenen ve gelişen bir öznedir.  
Botego´nun işleyişiyle ilgili somut örnekler için ´örnek´ yazabilirsiniz.  
zeynep: örnek  
Ceyda: Somut birkaç örnek şöyle sıralanabilir: Müşterinize en yakın teknik servisinizin adresini vermek, müşterinizin bir şikayetini ve onun iletişim bilgilerini kaydederek müşteri memnuniyeti sağlamak, müşterinizin ürünleriniz hakkındaki sorularını yanıtlamak, müşterinizle diyalog sırasında ona özel tanıtım mesajları iletmek, hatta farkında olmadan yanıtlayacağı bir anket uygulaması yapmak…
Botego´nun size sağlayacağı faydaları merak ediyorsanız fayda yazın.  
zeynep: sen kimsin?  
Ceyda: Bir Botego operatörüyüm, amacım size yardımcı olmak.  
zeynep: canlı birisi misin  
Ceyda: Sorduğunuz soru aşağıdakilerden biri ise lütfen seçiniz.  
zeynep: neden cevap veremedin?  
Ceyda: Sorduğunuz soru aşağıdakilerden biri ise lütfen seçiniz.  
zeynep: liste dışındaki sorulara cevap veremiyor musun?  
Ceyda: Sorduğunuz soru aşağıdakilerden biri ise lütfen seçiniz.  
zeynep: takıldın sen  
Ceyda: Sorduğunuz soru aşağıdakilerden biri ise lütfen seçiniz.  
zeynep:🙂 görüşmek üzere  
Ceyda: Sorduğunuz soruyu anlamadım, lütfen aynı soruyu farklı bir şekilde sorunuz.  
BotegoINSTANT´ı tanımak isterseniz instant yazın.  
zeynep: tamam  
Ceyda: Anlaştık🙂  
zeynep: neye anlaştık?  
Ceyda: Botego, 7 gün, 24 saat çalışan, firmanızın müşterilerine canlı bir operatörmüş gibi hizmet veren, sürekli öğrenen ve gelişen bir öznedir.  
Botego´nun işleyişiyle ilgili somut örnekler için ´örnek´ yazabilirsiniz.  
Sorunuzun şu olduğu varsayıldı: “Botego neye yarıyor?´´  
zeynep: Niye varsayıyorsun?  
Ceyda: Botego, size bir insanla konuşuyormuşsunuz gibi yanıt veren bir sistem. Bunu vurgulamak için, adında insana ait bir kavramı, ego´yu kullanmanın doğru olacağını düşündük. Botego´nun bildikleri her gün arttığı için, kendine güveni de artıyor, gittikçe daha büyük bir egosu olan bir bot haline geliyor.  
Sorunuzun şu olduğu varsayıldı: “Adın niye botego?´´  
zeynep: Yani yakında şişmiş bir egoya mı sahip olacaksın?  
Ceyda: Sorduğunuz soru aşağıdakilerden biri ise lütfen seçiniz.  
zeynep: Gene en başa mı dönüyoruz?  
Ceyda: Botego´nun doğru cevap verme yüzdesi, bir ölçüde ona sorulabilecek soruların kapsamının ne kadar doğru belirlenebildiği ile ilgili. Ancak üstün algoritması, bu sorular öngörülen şekilde sorulmasa bile sorunun doğru anlaşılıp, doğru yanıtlanabilmesine olanak sağlıyor.  
Sorunuzun şu olduğu varsayıldı: “Botego doğru yanıtlamak konusunda ne kadar başarılı?´´  
zeynep: Evet, sorular doğru sorulmasa bile doğru anladığın şüphe götürmez biçimde ortada sevgili botego🙂  
Ceyda: Botego´nun doğru cevap verme yüzdesi, bir ölçüde ona sorulabilecek soruların kapsamının ne kadar doğru belirlenebildiği ile ilgili. Ancak üstün algoritması, bu sorular öngörülen şekilde sorulmasa bile sorunun doğru anlaşılıp, doğru yanıtlanabilmesine olanak sağlıyor.  
Sorunuzun şu olduğu varsayıldı: “Botego soruları kaçta kaç oranında doğru yanıtlayabiliyor?´´  
zeynep: Neyse, geyiği abartmayalım.  
Ceyda: Sorduğunuz soruyu anlamadım, lütfen aynı soruyu farklı bir şekilde sorunuz.  
Sorularınıza yanıt almakta zorlanıyorsanız sadece e-posta adresinizi yazınız. Operatörlerimiz size en kısa sürede yanıt vereceklerdir.  
Botego´nun bir marifetini öğrenmek için ´veri´ yazınız  
zeynep: Sana kolay gelsin sevgili botego.  
Ceyda: Sorduğunuz soru aşağıdakilerden biri ise lütfen seçiniz.

botego_logo.jpg Yukarıdaki diyalog Botego‘yla yaptığımız sohbetten bir alıntı. Biraz espirili olsun diye ben soruları biraz abarttım. Ancak anlamlı sorular sorduğunuzda Botego’nun oldukça başarılı olduğunu itiraf etmeliyim.

Sanırım yukarıdaki satırlardan Botego’nun ne olduğunu biraz anladınız. Geçenlerde Serdar Öner’den gelen bir e-posta sayesinde haberdar oldum Botego’dan. O yapay zekalı bir müşteri temsilcisi. Daha detaylı bilgi için Serdar Öner’in yazısını okuyabilirsiniz. Oldukça büyük bir iş yükünü çağrı merkezi elemanları üstünden alabileceğe benziyor bu sistem. Böylesi bir sistem sayesinde, web sayfalarında bilgiyi aramak zorunda kalmayacaksınız. Sıkça sorulan soruları baştan aşağıya kontrol etmek zorunda da kalmayacaksınız. Tek yapmanız gereken şey sorunuzu sormak ve Botego kendi veri tabanında kayıtlı olan cevabı saniyeler içinde karşınıza getirecek.

Sistemin işleri kolaylaştıracağı çok açık da benim aklıma takılan başka bir nokta var. Bu sistemin gerçek bir insan olmadığını müşteriler bilecek mi? Yoksa, Botego operatörleri bir insanmış gibi mi davranacak? Müşteriler Ceyda ya da Selda Hn. ile görüştüklerini düşünürken, aslında bir bilgisayar ile konuştuklarını bilecekler mi? İşte benim kafamı kurcalayan soru bu oldu?

Not: Botego klibini de izlemenizi öneririm. 

Entry filed under: Değişen Pazarlama, Diğer Bloglardan Haberler. Tags: .

İlk ATM’leri hatırlayanınız var mı? Kara tren gecikir, belki hiç gelmez…

24 Comments Add your own

  • 1. A. Selim Tuncer  |  July 4, 2007 at 9:04 pm

    Gerçekten şaşırtıcı ve eğelenceli. Ancak bu kız, yani Ceyda, tüm mantıklı sorulara tamamen doğru cevaplar verse bile insanın içinde hep bir kurt kalır.

    Hatta isabet derecesi ne kadar yükselirse kurt sayısı da o kadar artar gibi geliyor bana:) Bir garantisi var ki, Ceyda hiçbir zaman çalıştığı kurumu mahçup edecek cevaplar vermez, çünkü veri tabanında öyle cevaplar bulunmaz. Bir de sakız çiğnemez sanırım:)

    Botego’yu kutlamam gerekiyor.

    Reply
  • 2. Bülent Akgül  |  July 5, 2007 at 10:21 pm

    İyi deneme,ama bu çalışmalar bende Matrix paranoyasına sebep oluyor. Acaba gerçekten bir insanla konuşmak için neler feda edeceğiz ileride.

    Pazarlama iddiasını biraz abartı gördüğümü söyleyeyim. Belli bir farkındalık yaratacaktır kullanan markalar açısından ilk etapta, ancak call-center gibi ayağa düşünce, çok da anlamı olmayacağı kesin.

    İstermisiniz 10 yıl sonra bir banka örneğin şöyle bir reklam yayınlasın:

    “Sorduğunuz soruları yanlış anlayıp, size yardımcı olamayan aptal bilgisayarlardan bıktınız değil mi? Artık size yardımcı olmak için canla başla çalışan yetkin ve bilgili kanlı-canlı call-center elemanlarımızla tüm sorularınıza kısa zamanda cevap bulabileceksiniz”

    Bu konuda benim bildiğim ilk deneme MSN tarafından başlatıldı ve bir hayli ilerleme kaydedildi.

    encarta@botmetro.net bildiğim en iyi adres. Kişiler listene ekleyip konuşma kutusunu başlatıp “hello” yazmak yeterli, sonra sen sor o anlatsın.

    Call-center menüleri ne içindir hepimiz biliriz; karşında konuşacak birini bulmak için en kısa yolu aradığın labirenttir. Mesela Turkcell’de benim bulabildiğim en kısa yol kayıp kart bildirimidir, tavsiye ederim.

    Biraz tutucuyum galiba ama karşıyım bu tip uygulamalara, sinirimi bozmaktan, işimi yavaş halletmekten veya halledememekten en beteri de halledene kadar sinir krizi geçirmekten başka bir numarası olmuyor.

    Neyse bir dörtlükle bitireyim:

    Algoritma oldu dört bir yanım
    Yapay zeka ile kuşatıldım
    Bir insan çıkart da karşıma
    Derdime derman bulayım Allah’ım

    Saygılar…

    Reply
  • 3. Ray Kinsella  |  July 13, 2007 at 6:18 am

    Bunalmadan daralmadan bu kadar saat chat yapmışsın elin cihazıyla, vallahi tebrikler🙂 o kadar kaptırmışsın ki diyaloğun en son cümlesine kadar acaba nerede “bana hayatın anlamını söyleyebilir misin botego?”diye soracak diye bekledim🙂

    Reply
  • 4. zeynepozata  |  July 15, 2007 at 8:59 am

    Gene tembelliğe boğulmuş durumdayım. Sondan başa doğru cevaplıyorum arkadaşlar.

    A hiç aklıma gelmedi valla. Aslında tam Botego’luk bir soruymuş.🙂

    Kimi zaman bir müşteri olarak Bülent’e hak veriyorum. Ben de çağrı merkezi menüleri içinden kendime kısa yollar yaratıp canlı birine ulaşmaya ve işimi en kısa zamanda halletmeye çabalarım. Ama bir yandan da sadece birka.ç soru soracak müşteriler için Botego’nun ne kadar yararlı olabileceğini gözardı etmemek gerekiyor. Elbette bu her müşteri için uygun bir yöntem değil. Botego hangi müşterinin doğru, hangisinin yanlış olduğunu nasıl anlar bilemiyorum yalnız.🙂

    Selim Abi, biz sakız da çiğnetiriz bu Botego kardeşimize alimallah. Sen hiç merak etme.:)

    Reply
  • 5. Ekim Kaya  |  July 16, 2007 at 8:22 am

    ekim: hayatın anlamı nedir?
    Burcu: Sorumluluğum yalnızca Botego´yla ilgili sorulara yanıt vermek, üzgünüm🙂

    Reply
  • 6. zeynepozata  |  July 16, 2007 at 8:50 am

    Amanın, Botego karşı saldırıya geçti.🙂

    Reply
  • 7. Ekim Kaya  |  July 16, 2007 at 7:28 pm

    Yorum özelliğini kötüye kullanmak olarak değerlendirilmezse, Botego’nun kararsız seçmene parti önerisinde bulunmaya yönelik uygulamasını blog okurlarıyla paylaşmak isterim:

    http://www.kararsizkalma.com

    Adınızı yazarak giriş yapın, ve seçim yazarak anketi başlatın… Kararsızların dağılımı, seçimden iki gün önce duyurulacak.

    Reply
  • 8. Mehmet  |  July 26, 2007 at 2:09 pm

    Kafamı büldüğünü sanıyorsun botla :)) Ama cevaplar güldürüyo

    Reply
  • 9. zeynepozata  |  July 26, 2007 at 2:20 pm

    “Büldüğünü” derken?🙂

    Reply
  • 10. Ekim Kaya  |  July 27, 2007 at 11:58 pm

    Bakın insanlar da hata yapabiliyor, bu yüzden bot’un anlayamadığı ifadeler için anlayış bekliyoruz🙂

    Bu gibi durumlar sayesinde veritabanımızda “İmla hataları” başlıklı bir içerik de oluşmaya başladı. En kısa sürede dolan diğer başlıklar ise “küfür-hakaret” ve “operatör kıza asılma” içerikleri.

    Sonuncusundaki yüzlerce kayıttan birkaç örnek paylaşmak isterim:

    akşam bana gelir misin
    Arkadaş olabilir miyiz
    Bekar mısınız
    Benimle çıkar mısın
    Benimle evlenir misin
    buluşabilir miyiz
    Çok güzelsiniz
    erkek arkadaşın varmı
    Gözlerin ne renk
    Güzel bir kadın mısın
    Msniniz var mı
    Öpüyorum güzelim
    Sana aşık oldum

    Botego operatörlerinin, artık bu ifadelerin hepsine bir yanıtı var, merak ediyorsanız deneyin🙂

    Reply
  • 11. Ekim Kaya  |  July 29, 2007 at 6:48 pm

    Bu arada, Zeynep’in blogdaki sorusuna yanıt vermediğimi fark ettim:

    Sitede, uygulamayla ilgili yazılı sözleşmede karşınızdakinin canlı bir operatör olmadığı duyuruluyor olacak. Ancak doğal olarak sözleşmenin sıklıkla okunmasını beklemiyoruz. Botego uygulamalarında karşınızdakinin bir yazılım olduğunu açık eden yegane unsur, yanıtın anında veriliyor olması. Bunun tersini yapmak da mümkündü elbette, yanıtın uzunluğuna göre bir bekleme süresi tanımlanabilr, ve “operatör şu anda yazıyor” ibaresi kullanılabilirdi. Ancak amacımz yanıltmak değil, bir diyalog gerçekleştirmek, ve bunu ne kadar iyi başarırsanız, karşınızdakinin insan olup olmadığı o kadar önemsizleşecektir. Nitekim, başarılı diyaloglar sonrasında bunun bir yazılım olduğunu fark etmeyip, “nasıl bu kadar hızlı cevap veriyorsunuz” diyen pek çok kullanıcımız oldu.

    Ayrıca veritabanımızda Botego’nun “üzgünüm, ama ben bir bilgisayar programıyım” diye yanıtladığı pek çok soru bulunuyor.

    Reply
  • 12. marla  |  July 31, 2007 at 2:21 am

    30 dk yakın chatleştik abla ile yalnız aklıma takıldı neden bayan🙂 bu şişmiş ego …Ona da sordum ama algoritması yetersiz geldi🙂.bir ilginç tarafıda ; güncelliğinden kaynaklanıyor sanırım seçimlerde kime oy vermeliyim sorusuna da cvbı beni aşar dedi..
    cıxx sevmedim ben bu ablayı ben canlı istiyorum patronlar 1 maaş az ödeme yapabilirim amaçlı satın alabilir böyle bir şey..3 işi 1 kişiye yaptırırım müşteri ilişkilerindeki kızı kovdukmu birde Botego aldıkmı tamamdır köşeyi döndüm🙂 fikri ve cabasında birçok patron olduğu açık ve net..iyi kazançlar BATEGO… efendim iyi sabahlar. saygilar…
    not : devrik cümlelerim ve türkçe yazım hatalarım için üzgünüm af ola sabahın 5:20 si uykusuzluk insanı bu tür zor durumlara düşürüyor..

    Reply
  • 13. Ekim Kaya  |  July 31, 2007 at 10:22 pm

    Hayal kırıklığına uğramanıza üzüldüm, fırsatınız olursa birkaç ay sonra tekrar deneyip karşılaştırmanızı diliyorum. Botego bu haliyle elbette bir insanın yerini tutamaz ve asla böyle bir iddiası yok. Ama özellikle okumayı sevmeyen insanımızın rutin soruları firma temsilcilerine yöneltmesini önleyerek, binlerce adayla yapılması gereken bir iş görüşmesinin ilk aşamasını gerçekleştirerek insanları rutin işlerin hamallığını yapmaktan, firmaları da buna boşuna ayrılacak kaynakları harcamaktan korumayı amaçlıyoruz.

    Reply
  • 14. Ekim Kaya  |  August 1, 2007 at 8:22 am

    Çok oldum biliyorum ama, bir şeye daha dikkatinizi çekmek istiyorum, Botego’yu başarısız bulan biri bile, sitede 30 dakika harcamış olmaktan bahsediyor… İstatistikler, herhangi bir web sitesinde kullanıcıların %52’sinin 30 saniyeden az kaldığını söylüyor. Botego bu ortalamayı kayda değer miktarda değiştiriyor.

    30 dakika boyunca içinde kullanıcıya sohbet içinde “çaktırmadan” vereceğiniz pazarlama mesajları, çeşitli linkler ve firma bilgileriyle, Botego’yu etkili bir bilgilendirme kanalı olarak kullanabilirsiniz.

    Reply
  • 15. marla  |  August 14, 2007 at 1:16 am

    Segili Ekim Kaya ;
    Alta not olarak geçmisim ve iyi oldu. 3 dk yerine 30dk yazmisim efenim😉 ki benim icin önemi yok..siz bunu 30dk olarak algilayin ama benim begenip begenmedigimi degistirmeyecek.
    “”not : devrik cümlelerim ve türkçe yazım hatalarım için üzgünüm af ola sabahın 5:20 si uykusuzluk insanı bu tür zor durumlara düşürüyor..””
    Bu arada neyi neden kimi savunuyorsunuz.Begenmemis olmamiz neden bu kadar rahatsiz edebilirki sizi tek ilginc yönu bence web 3.0 ile yapilmasi.Efenim yazilimciyim ve bu tür bir bot olusturmak zor degil inan🙂 okul yillarimda bu tür programlar yazmisligim var lütfen bu kadar abartmayalim🙂
    iyi çalismalar dilerim.

    not = saat 4:15

    Reply
  • 16. Ray Kinsella  |  August 17, 2007 at 11:56 am

    ahahaha ben bu bloğu ziyaret etmiyeli ne kadar zaman olmuş, botego ya hayatın anlamını sorarken hayat dersi almışsın geçmiş olsun🙂

    Reply
  • 17. botego  |  August 17, 2007 at 1:42 pm

    Sevgili Marla

    Yazım hatan sorun değil, Botego ile 90 dakika sohbet eden kullanıcılarımız da oldu. “Neyi neden kimi savunuyorsunuz”un yanıtı; “emek verdiğimiz bir ürünü, iyi anlatabilmek için savunuyoruz, işe yarar bir ürün üretmeyi amaçladığımız için” olabilir. Beğenmemiş olmanız rahatsız etmez, elbette herkes beğenmeyebilir ve elbette dünyadaki ilk botu üretmediğimizin farkındayız.

    Reply
  • 18. ali  |  May 9, 2008 at 8:00 am

    selam bu betogo nedir ne değildir tam anlayamadım ne hakkında 24 saat cvp veren bir yersiniz operatörsunuz detaylı anlatırmısınız. anladıgım iyi birse oldugu ama ne?

    Reply
  • 19. zeynepozata  |  May 9, 2008 at 11:21 am

    Aşağıda linkini verdiğim yazı size yardımcı olabilir.

    http://serdaroner.blogspot.com/2007/06/yapay-zekal-mteri-temsilcisi.html

    Reply
  • 20. cemal  |  May 21, 2008 at 10:17 pm

    super birşey bu. müthişsiniz valla helal olsun

    Reply
  • 21. yağmur  |  October 18, 2008 at 4:23 pm

    yahu ceydayı nerden buldun ben robocan ı buldum oda başka bi sitede ama botego ile sözleşme yapmış

    Reply
  • 22. pagerank sorgulama  |  December 31, 2008 at 2:49 am

    emegine saglık

    Reply
  • 23. Hediye Fikirleri  |  January 2, 2009 at 4:47 pm

    Türk yazılımı için umut verici bir gelişme sonuçta.. Bence ilerleyen yıllarda çok sık karşılaşacağımız bir yazılım botego. Sağlayacağı avantajlar ise sayısız…

    Reply
  • 24. arkadaşlık  |  August 2, 2009 at 12:54 pm

    slm benşahin sakaryalıyım sadece arkadaş arıyorum mesajınızı beklicem bay

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


"Uygulamaya elvermeyen teori anlamsız, teoriye dayanmayan uygulama ise kısırdır." Leonardo da Vinci

İletişim

Arşiv

Yakın Takip

Subscribe in NewsGator Online

Subscribe in Bloglines

Ziyaretçilerde Son Durum

  • 321,028 hits
free webpage counters

%d bloggers like this: