Tüketim Kültürü
June 5, 2006 at 3:13 pm 8 comments
Birinci baskısı 1999 yılında yapılan ve tükendiği için uzun zamandır piyasada bulunamayan bir kitabın yeniden yayınlanma haberini vermek istedim sizlere.
Sözünü ettiğim kitap, Yavuz Odabaşı'nın "Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma" isimli kitabı. Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş baskısı Sistem Yayıncılık'tan çıktı. Kitap oldukça geniş bir kaynak taramasını içeriyor. Ancak bu teorik çerçeve güncel örmeklerle de tamamlanarak, kitap daha da zenginleştirilmiş. Tüketim konusuna ilgi duyan herkesin bu kitabı okuması gerektiğini düşünüyorum (sadece pazarlamacıların değil tüketicilerin de – hatta belki de tüketicilerin daha fazla)
Kitabın ilk baskısı için yapılan tanıtımlardan birkaçını da burada aktarmak istedim;
Batı dünyasında yıllardır araştırılan, ülkemizde de son yıllarda gündeme gelen konulardan biri olan tüketim kültürü, Yavuz Odabaşı'nın kitabında ideolojisi ve güncel uygulamaları ile birlikte anlatılıyor. Yazar bir pazarlama kuramcısı olarak, bu kültürel gerçekliği enine boyuna tartışıyor ve aslında kuramsal bir derinlik taşıyan bu konuyu yalın ve kolay algılanabilir bir biçemle bizlerle paylaşıyor. (Milliyet Kitap, Haziran 1999)
Özünde, yaşamak için kaçınılmaz olan tüketim, günümüzün karmaşık yapılı toplumlarında bir yaşam biçimi ve yaşama kalitesi olarak çoğumuzun beyninde kurgulanmaktadır. Toplum içinde bir sınıflandırma yarattığı için tüketim ayrıca en çok konuşulan ve eleştirilen konuların başında gelir. Kitabın yazarı Yavuz Odabaşı tüketim kültürünün neden böylesine sert eleştirilere maruz kaldığını açıklama amacıyla ele aldığı eserinde tüketimin aynı zamanda yaşamsal öneminden söz ediyor. Tüketim dairesi içinde Modernizm Post-Modernizm karşıtlığını kullanarak değişen tüketici alışkanlıklarını sorguluyor.
"Tüketiyorum o halde varım!" diyen her bireyin haz arayıcılığı ve bireysel servet avcılığı kıskacında nasıl bir tüketim devi haline dönüştüğünü pazarlama biliminin yöntemleri ile açıklayan Odabaşı'nın kitabında yetinen toplumdan tüketen topluma gelişin macerasını bulacaksınız. (insankaynaklari.com)
Prof. Dr. Yavuz Odabaşı bu kitabında, Tüketim Kültürünü, hem de karşı cepheden, pazarlama alanında uzun yıllar çalışan bir öğretim üyesinin, bir tüketim kuramcısının, analitik ve eleştirel gözüyle enine boyuna inceliyor.(Tanıtım Bülteninden)
Kitabın içindeki başlıklar ise şöyle;
-
Sevgili Tüketim Perisi
-
Tüketim Toplumu İdeolojisi
-
Kültür Üretim Sistemi
-
Sembolik Tüketim
-
Hedonizm
-
Materyalizm
-
Farkedilmeyi Farkettirmek
-
Postmodernizm ve Tüketici
-
Tüketirken Tükenmek
-
Bir Yaşam Biçimi
-
Yaşam Kalitesi
Entry filed under: Kitap.
1.
Tansel Güçlü | June 5, 2006 at 6:23 pm
Sevgili Zeynep,
Ben bu konuda bildiğim kadarıyla “tüketim toplumu” teriminin babası sayılan Jean Baudrillard’ın Tüketim Toplumu isimli kitabını öneririm. Henüz ben de okumadım ama sırada bekliyor.
2.
zeynepozata | June 5, 2006 at 6:55 pm
Kesinlikle doğru bir öneri (bende de var ve yarım yamalak okunmuş durumda çünkü bir oturuşta okunması zor bir kitap, dili biraz ağır). Ancak, Yavuz Hoca’nın kitabı hem Baudrillard’dan daha kolay okunuyor hem de örnekler sayesinde konular daha rahat anlaşılıyor. Bu yüzden öneriyorum (tabi bir de çok sevdiğim bir hocam o da ayrı 🙂
3.
Cengizhan - Marketing Post | June 6, 2006 at 9:34 pm
Yavuz odabaşı özellikle parekende pazarlama konusunda çok yetkin biri. Her ne kadar wallmart konusunda kendisiyle fikir ayrılığı yaşasak ta, ben kitabını edinmeye çalışacağım.
p.s :(bu eleştiriyi Yavuz hoca’ya iletir misin zeynep) Kitabın kapak tasarımı çok itici. İnsanın alası gelmiyor. Sistem yayınları nasıl kapaklar yapıyor hayret ediyorum. Bir pazarlamacının kitap kapağı herkesin kitabından daha çok dikkat çekebilmeli bence.
p.s.2: yeni blog tasarımını oldukça beğendim.Resim ve tema uyumu çok iyi olmuş.
4.
zeynepozata | June 6, 2006 at 10:27 pm
Kapak tasarımı konusunda sanırım haklısın. Ama şu anda yapılabilecek bir şey yok sanırım. Eleştirini kendisine ileteceğim.
Sayfayı beğenmene de sevindim, bence de güzel oldu. Tabi değişim A.Selim Tuncer sayesinde gerçekleşti, ona da ayrıca teşekkür ediyorum.
5.
nur | April 2, 2007 at 7:25 am
tüketimin eleştirildiği bir kitapta, pazarlama teması etrafında kitap kapağının eleştirilmesini çok ironik buldum….yani kitabı mı yoksa bir pazarlama nesnesi olarak kapağımı tartışmalıyız…ya da kapağı “iyi satış getirmez” diye eleştirdikten sonra, kitabı alıcam demenin ne kadar anlamı var….
6. Anafikir.com - Fikrin kadar varsın » Yavuz Odabaşı: Tüketim Kültürü | May 27, 2007 at 12:59 pm
[…] Odabaşı benim için cevapların olduğu yeni bir kaynak. “Tüketim Kültürü” adlı kitabı ile blog turuna çıktığını duyduğumda, hemen sorularımı hazırladım. […]
7.
Bankacı | August 17, 2008 at 8:45 am
Evet gerçekten güzel ve okunması gereken bir kitap. Uzun zamandır kitabı bulamıyorduk, sağolasın Zeynep…
8.
Dodi | February 3, 2010 at 10:47 am
gerçekten kşilerin birtakım konularda bilinçlenmesi açısından önemli bir kitap. kesinlikle tavsiye ediyorum…